Oyun Kuralları

Go Tahtası

/studying/rules/.img/7x7.gif

Go, üzerinde dikey ve yatay kesişen çizgilerden oluşan bir kare tahta üzerinde oynanır. Go tahtası boyutları 9×9, 13×13 ya da 19×19 çizgidir; 19×19 ise resmi turnuva boyutudur. Kuralları anlatırken buradaki amacımıza en uygun boyut olan bir 7×7’lik tahta kullanacağız. Oyuna boş bir tahta üzerinde başlayacaksınız (fakat, handikap bölümüne de bir bakın). Tahtanın ortasındaki koyu nokta, taş konacak yerlerin daha kolay takip edilebilmesi içindir. Fakat, bir özel anlamı da vardır (burada da handikap bölümüne bakabilirsiniz).

Geçerli Hamleler

/studying/rules/.img/inturn.gif

Go oyununda hamleler çizgilerin kesişim noktalarına yapılır. Bu, satranç ve dama gibi alışıla gelmiş diğer oyunlardan farklıdır. Şekilde oyun başlangıcındaki ilk dört hamleyi gösteriyoruz. Hamleler oynama sırasını göstermek için sıralanmıştır. Gerçekten de, go oyununda ilk hamleyi siyah yapmaktadır! Diğer bir geçerli hamle de, şekilde gösterilemeyen pas’tır. İki oyuncu da pas geçtiğinde oyun biter.

Taş Alma

/studying/rules/.img/capture.gif
Dia 1-1: Siyah 1 oynar
/studying/rules/.img/aftercap.gif
Dia 1-2: ve bir taş alır
/studying/rules/.img/thecap.gif
Dia 1-3: Bir taşı alırken…

Bir Go oyunu sırasında bir veya daha çok taş, çevresi tamamen çevrilerek; çevrelerindeki
tüm açık noktalar doldurularak esir alınabilir. İki örnek verirsek: Soldaki şekilde bir taşın esir
edilmesi gösteriliyor, sağdaki şekil ise üç taşın esir alınmasını göstermekte. Siyah 1’e oynadığında
esir aldığı beyaz taşları tahtadan kaldırarak 2nci diyagramlardaki pozisyonları oluşturur.

/studying/rules/.img/capture3.gif
Dia 2-1: Siyah 1 oynar
/studying/rules/.img/aftercap3.gif
Dia 2-2: ve üç taşı alır!
/studying/rules/.img/thecap3.gif
Dia 2-3: Üç taşı alırken…

Oyunun Amacı

/studying/rules/.img/endgame.gif

Go’da amaç, tahta üzerinde rakibinizden daha fazla alan kazanmaktır. Bu kazanılan alan tahta üzerine yerleştirilen taşlarınız, artı tahta üzerine tehlikesizce yerleştirilebilecek olan taşlardır, örneğin sizin çizdiğiniz duvarların içi. Şekil bir bitmiş oyunu gösteriyor. Bu oyunun sonucu : siyahın tahta üzerinde 11 taşı var ve kendi duvarlarının içine 16 taş ekleyebilir, beyazın ise tahtada 11 taşı var ve 11 taşını kendi duvarlarının içine ekleyebilir, böylelikle sonuç puan 11+16 – 11+11 = 5 puan siyah için. Siyah bu oyunu almıştır.

Ko

/studying/rules/.img/ko.gif
Dia 1: Yukarıdaki, sıranın Siyah’ta olduğu pozisyonun olduğun düşünün…

/studying/rules/.img/ko1.gif


Dia 2: Beyaz taşı almaya karar verebilirdi…

/studying/rules/.img/afterko1.gif
Dia 3: Bu pozisyonun oluşmasına yol açarak

Ama şimdi sıra Beyaz’ın…

/studying/rules/.img/ko2.gif


Dia 4: Beyaz da bir taş almaya karar verebilirdi…

/studying/rules/.img/afterko2.gif
Dia 5: Daha önceki (Dia 1) pozisyonu oluşturarak…

/studying/rules/.img/theko.gif


Dia 6: Sonu yok…

Şu görüntüyü elde edersiniz: Bu hareketler kendi içinde sonsuza dek tekrar edebilir. Bunu engellemek için oyunun özel bir kuralı vardır; ko (Japonca) kuralı. Ko kuralı aynı pozisyonun (tüm tahta üzerinde!) kendini tekrar etmesini engeller.

Kaynak : http://www.gobase.org